مقالات عمومی

بهترین خوراک برای دام

بهترین خوراک برای دام

بهترین خوراک برای دام

تیم کارشناسی دکتر ماکان هادی زمانی(09121990714) در صدد است تا با استفاده از بهترین و جدیدترین مطالب روز دنیا شما عزیزان را در زمینه صنعت دامداری هم یاری نماید .

صنعت دامداری به ویژه صنعت پرورش دام سبک (گوسفندداری)  صنعتی شیرین ، زود بازده و پر سود است ، به شرط اینکه فردی که می‌خواهد وارد این صنعت بشود و یا در این عرصه مشغول به فعالیت است با علم و دانش و آگاهی کامل و با اعتماد به تکنولوژی های روز دنیا و با استفاده از بهترین خوراک ها برای گوسفندان و جیره های با کیفیت بالا شروع به فعالیت نموده یا عزیزانی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند را مورد مطالعه قرار دهند و از تجربیات این عزیزان استفاده نمایند ، که شرکت مانا طب بیستون کار را برای دامداران راحت‌تر کرده و زحمات زیادی را در این عرصه به دوش کشیده است .

فهرست مطالب

  1. چرا باید از خوراک ها و جیره های آماده باکیفیت بالا استفاده کنیم ؟
  2. مزایای استفاده از خوراک ها و کنسانتره های آماده .
  3. خوراک طلایی
  4. مکانیزم اثر خوراک طلایی برای میش داشتی
  5. میزان مصرف خوراک طلایی برای میش داشتی
  6. مکانیزم اثر استارتر طلایی برایبره های شیرخوار.
  7. میزان مصرف استارتر طلایی برای بره ها ی شیرخوار .
  8. مکانیزم اثر خوراک طلایی برای بره پرواری .
  9. میزان مصرف خوراک طلایی برای بره پرواری
بهترین خوراک برای دام

بهترین خوراک برای دام

چرا باید از خوراک‌ ها و جیره های آماده با کیفیت بالا استفاده بکنیم؟

در این روزها با این قیمت نهاده‌ها ،تحریم‌هاو تغیرات شرایط اقلیمی و کاهش ریزش های جوی دیگر دامداری به سبک سنتی نه تنها سودی برای دامداران و پرورش دهندگان دام سبک ندارد بلکه باعث ضرر آنها نیز می‌شود .

کاهش بارندگی افزایش تراکم جمعیت دام و چرای بی‌رویه در مراتع باعث این شده که خاک فرسوده شده و بازدهی گذشته را نداشته باشد و در نتیجه دام هانتوانند نیازهای خود را به انرژی ، ، پروتئین ، مواد معدنی و … را از طریق چرا برطرف سازند .

دام یا بهتر است بگویم گوسفندی که نتواند نیازهای خودش را برطرف کند پس چگونه می‌خواهد آبستن شود و نیازهای یک موجود دیگر را نیز برطرف سازد و آن را پرورش دهد !؟

همه مسائل دست به دست هم می‌دهند تا دامداران از خوراک ها و کنسانتره های آماده که هم کیفیت بالایی داشته باشند و تمامی نیازهای دام و عناصر ذکر شده را برطرف سازند و از مدیریت راحت تری برخوردار باشند استفاده نمایند .

 

مزایای استفاده از خوراک ها و کنسانتره های آماده .

استفاده از بهترین خوراک برای گوسفند و کنسانتره های آماده برخلاف تصور دامداران سنتی از مزایای بسیاری برخوردار است که می‌توان به  افزایش راندمان در گله هایداشتی و افزایش وزن گیری ماهانه و حتی سرک گیری و کاهش ضریب تبدیل در بره هایپروار شده و باعث رشد سریع بره هایشیرخوار و افزایش وزن تولد بره ها اشاره نمود .

خوراک طلایی

خوراک طلایی یکی از فوق العاده ترین خوراک های آماده در ایران است  که این روز ها به عنوان بهترین خوراک برای گوسفند در سه تیپ : خوراک طلایی ، استارتر بره و برای اولین بار خوراک فلاشینگ توسط دکتر ماکان هادی زمانی در کارخانه ماناطب بیستون تولید شد .

خوراک طلایی با توجه به مزایایی که دارد از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است .

 

عملکرد خوراک طلایی در میش داشتی

همانطور که قبلاً گفته شد یکی از مزایای استفاده از خوراک های آماده به خصوص خوراک طلایی افزایش راندمان در گله‌های داشتی است ، به طوری که با استفاده از خوراک فلاشینگمی‌توان شاهد افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی چندقلوزایی در گله بود و با مدیریت صحیح ،دامدار می توانداز نعمتدوسال سه زایش  از یک میش بهرمند شود .

خوراک طلایی با توجه به این که می تواند تمامی نیازهای دام را برطرف سازد به خصوص در دوران آبستن سنگینی ، دامدارمی‌تواند شاهد افزایش شیرواری در میش ها و افزایش وزن تولد بره ها به طوری که در تک قل ها حداقل ۵ کیلوگرم در دوقلوها سه و نیم کیلو گرم ،باشد .

همین مزایا باعث شده تا دامدارانی که از خوراک طلایی استفاده کرده اند آن  را به عنوان بهترین خوراک برای گوسفند بشناسند .

میزان مصرف خوراک طلایی برای میش داشتی .

میزان استفاده از خوراک طلایی در هر مرحله از تولید متفاوت است و یکی از ویژگی هاییکه باید یک خوراک داشته باشد تا دامداران آن را به عنوان بهترین خوراک برای گوسفند مورد استفاده قرار دهند این است که با میزان کم استفاده نیاز های دام را برطرف سازد .

میزان استفاده از خوراک طلایی در دوران خشکی و آبستنی سبک تنها سیصد گرم ، و در آبستنی سنگین با توجه به اینکه دام چند قل بره را آبستن است فرق میکند .

اگر میش در مرحله آبستن سنگینی یک قل را آبستن باشد استفاده از ششصد گرم خوراک طلایی کافی است و اگر میش دو قل را آبستن باشد باید حداقل از هشتصد گرم خوراک طلایی استفاده کرددر دوران شیردهی نیز استفاده از همین مقدار خوراک طلایی کافی است و مابقی خوراک را بسته به اشتهای میش علوفه تشکیل میدهد .

عملکرد اثراستارت طلایی بر روی بره های شیرخوار .

دامداران می‌دانند ، در صورت اینکه خوراک استارتر جلوی بره ها قرار گیرد بره هادر یک هفتگی کم کمشروع  به زبان زدن به آن و در نهایت در سن ۱۴ روزگی کاملا خوراک خور شده و به اصطلاح علفخور میشوند.

اما اینکه شما چه نوع استارتری در اختیار بره ها قرار می دهید بسیار مهم است . استارتر طلایی با توجه به نیاز های یک بره شیرخوار طراحی شده و بهترین اثر را بر روی رشد و شکمبه بره ها دارد و به شیر مست شدن بره ها بسیار کمک می‌کند و با مدیریت درست و استفاده از سیستم کریپفیدینگ بره ها در سن سهماهگی به وزن ۳۰ کیلوگرم می رسند و به همین سبب این میشود که پرورش دهندگان از پرواربندی بهتر با وزن گیری بیشتر برخوردارباشند .

میزان مصرف استارتر طلایی

میزان مصرف استارتر طلایی برای بره ها باید به گونه ای مدیریت شود که بره در سن ، سیزده هفتگی روزانه از یک کیلو گرم استارتر استفاده نماید .

توجه داشته باشید که ما در استارتربره به میزان زیادی انرژی نیاز نداریم اما به مقدار زیادی پروتئین احتیاج داریم .

همیشه به یاد داشته باشید که خوراک دهی بره ها باید سی دقیقه قبل از خوراک دهی به میش ها انجام شود.

مکانیزم اثر خوراک طلایی بر روی بره های پرواری .

مکانیزم اثر خوراک طلایی بر روی بره های پرواری به گونه ای است که وزن گیری ماهانه ۱۰ کیلو گرم را که برای هر دامداری باورکردنی نیست را به همراه دارد و باعث سرک گیری و کاهش ضریب تبدیل آن‌هامی‌شود و در نتیجه فروش و بازاریابی بهتر و راحت‌تر ای با قیمت بیشتری خواهند داشت .

پس به این نتیجه میرسیم که بهترین خوراک برای رشد بره پرواریهمین خوراک طلایی است .

میزان مصرف خوراک طلایی برای بره پرواری 

سهم خوراک طلایی در جیره بره پرواری هفتاد درصد از کل جیره و سی درصد باقی مانده را علوفه تشکیل میدهد .

جیره دهی به بره های پرورای باید بر حسب حد اشتهای دام انجام گیرد .

ممنونیم که وقتتان را برای مطالعه این مطلب صرف نموده و سایت ما را انتخاب کردید .

تیم کارشناسی و مشاوره شرکت مانا طب بیستون با مدیریت دکتر ماکان هادی زمانی آماده خدمت به شما عزیزان است .

مشاوره 09121990714

با همکاری علیرضا حاجقلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *